Direktlänk till inlägg 28 oktober 2013

Min ångest, fobier & panik!

Av Linda Rosendahl - 28 oktober 2013 07:50

‎onsdag‎ den ‎16 ‎oktober ‎2013
Min ångest oro fobier & saker jag får panik av.
Klarar inte av att forsätta följa ett tv program om någon bytas ut.
- som tex efterlyst har jag följt i stort sett hela mitt liv, men när Leif GW Person slutade & blev ersatt så kollade jag bara på det två tre gånger med den nya "Leif"
sen har jag inte velat titta på det mer.
Även tv serier som jag följt i 4-5 säsonger om någon av tv seriens personer bytas ut slutar jag att titta & blir bara arg istället.
Jag läser inga nyheter så som i tidningar & internet.
- Tex bläddar jag förbi en bild med tex en flicka som har cancer där det står man ska dela el gilla för att rädda hennes liv så vill jag dela men jag struntar i det. ( Vet inte riktigt varför)
Jag litar ENDAST på mej sj att tex klara saker & jag litar inte på att någon annan kan göra det lika bra som jag själv, när det gäller mina barn så är det först min Mamma & Johan jag litar på som kan skydda dom mot hemska saker.
( Tror jag valt killar i mitt liv efter deras föräldrar, alla runt om mej vet att min "pappa" är alkohålist, Wilmas farmor har dom problemen, Johans mamma har oxå samma problem & jag tror det har haft mest dragkraft i mitt liv för då har jag haft en ursäkt för att inte låta dom passa mina barn )
Klarar inte av att sova i ett alldeles mörkt, tyst rum för jag inbillar mej hemska saker.
Jag tycker bäst om att sova på dagarna när det är ljust ute & man kan höra familjen är vakna.
Jag har alltid haft stort intresse för djur ( Antagligen grundar det sej i att min "pappa" HATAR djur ) Jag älskar att ha hund/katt runt mej för att då kan jag alltid skylla på att det är dom som låter när jag inbillar mej olika ljud. Sen har aldrig ett djur dömt mej negativit utan har gett mej mkt kärlek & trygghet, dom har aldrig svikit mej.
Jag vågar inte sova med sovrums dörren öppen för jag inbillar mej att jag ser en skugga som vill in på mitt rum, el att jag hör någon utanför & är livrädd för att dom ska se mej & komma & ta mej.
Jag vågar inte sitta/ligga närmast dörren i ett rum för jag är rädd för att någon ska komma in & överraska mej/skrämma mej el ta mej. Helst ska det vara ett rum utan fönster då jag har "Fobi" mot fönster är rädd för att någon ska dyka upp i fönstret & skrämma mej. Samtidigt vill jag ligga närmast ett fönster när jag ska sova så jag lätt kan hoppa ut om någon skulle komma & försöka ta mej.
Dörrar med lås är ett jobbigt problem för mej när det är mörkt ute.
-tex är jag ute å röker & ska gå in får jag panik när jag ska stänga & låsa dörren bakom mej, får panik att någon hemsk person hinner ta tag i dörren & dra upp den & ta mej innan jag hunnit låsa. Jag vågar inte kolla om dörren är låst innan jag går & lägger mej av samma anledning.
Fönster:
Är persiennerna nere på dagen pga solen så vågar jag inte dra upp dom när det blivit mörkt är skit rädd för att någon ska stå utanför fönstret.
Har grova problem med att duscha/bada.
- då vill jag låsa ytterdörren så toa dörren kan vara öppen, vågar inte duscha/bada om dusch drapperiet är fördragit, är rädd för att ja inte hör om någon kommer in på toa. Hatar att tvätta håret då jag värken hör el ser om någon kommer.

HATAR överraskningar!!

Kan inte simma under vatten utan att titta då jag även där är rädd för vad som kommer finnas runt mej när jag öppnar ögonen.
Vill gärna sterelisera mej men vågar inte för jag är rädd för vad dom gör med mej/min kropp när jag är nersövd.
Spindlar är en av mina största fobier - tror jag vet vrf.
Mina fötter är jag jätte rädd om tex vågar inte sitta på en stol med fötterna på golvet sitter oftast med dom i kors uppe på stolen, i situvationer där det för väntas av mej att sitta ordentligt har jag bara oftast tårna på marken/golvet & sitter & hoppar med benet/benen.
Jag måste "låsa" fast mitt täcke mellan stortån & tån brevid - är rädd för att någon ska röra dom. - jag tror jag vet varför?
- Min Pappa höll alltid på med mina fötter när jag va liten, han körde sina fingar mellan mina tår.
Jag får PANIK när äldre/större barn hänger/klänger på mej ( Hela min kropp skriker att det känns fel ) fast jag vill kunna mysa med min dotter på snart 11 år som älskar min närhet.
Hatar kroppsvärme från andra personer - antagligen pga min barndom.
Klarar inte av mina egna kropps hår så som köns hår & hår på benen det äcklar mej.
- Antagligen för att de är en påminelse om att jag faktiskt är vuxen.
Men dock är den största rädslan/fobin VUXNA människor.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Rosendahl - 8 februari 2017 18:59

Har inte fått gjort något i hemmet idag trots ja varit själv hemma tills Milla slutade kl 16. Har fixat med försäkring och fått rätt på min stämningsansökan dock va papperna slut så får skriva ut å skicka iväg imorgon. Pojkarna har varit hos mam...

Av Linda Rosendahl - 5 februari 2017 19:29

Helgen började bra, vi blev oplanerat barnfria så de fira vi med god dricka och trevligt sällskap hos Sivan och Peter. Igår va man mest sleten. Idag vakna ja med ont i halsen å örat. När ja börjat städa kom ja på att fira Milla imorgon på sin födel...

Av Linda Rosendahl - 30 januari 2017 18:36


Sitter å fryser i lillhallen å funderar på om man sj skulle drilla för att hålla värmen ? M är inne på sin 7 dag med concerta igen å de fungerar jättebra. Maten funkar kanon "än" just måndagar är man väldigt kluven då hon igentligen ska ha en extra...

Av Linda Rosendahl - 27 januari 2017 12:51

Det händer massa saker i livet just nu å funderar kring att börja blogga lite igen för min egna skull. Som vanligt har ja fullt upp men bup tider men M, Y har börjat gå hos logoped, B har äntligen fått opererat sitt öga så nu är de bara efterkont...

Av Linda Rosendahl - 16 februari 2016 15:29

Jag är ingen person som bryr mej vad andra säger bakom min rygg, låt dom snacka ALLA som känner mej vet att ja inte sticker under stolen med att ja mår dåligt psykiskt. Men ja skriver heller inte ut de!! Jag börjar bli RIKTIGT trött på folk som in...

Presentation


Mina underbara barn

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<<
Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Wilmas blogg

 

Här kommer jag skriva om min dotter Wilmas liv & fixa till med Lite bilder & så..  

Millas Blogg

 

  Här kommer det komma upp saker som hänt/händer i Millas liv   

Yamies Blogg

 

Här kommer Yamies historia skapas   

Benjis Blogg

Lilla Benji kommer oxå få en egen blogg     

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards